בלוג

איך ללמוד למבחן הבגרות באנגלית ולהצליח בו?

הבגרות באנגלית היא בגרות חשובה ביותר- יש לה משקל מכריע על חישוב ממוצע הבגרות שלכם ועל סיכויי הקבלה שלכם לאוניברסיטה בעתיד. לכן חשוב מאוד שנוציא ממנה את המיטב ונלמד לקראתה באופן המוצלח ביותר. הבגרות אולי משמעותית ומפחידה אבל בעזרת המדריך הבא תוכלו ללמוד למבחן הבגרות באנגלית וגם להצליח בו.

שפרו את הבסיס

  • צפו בערוצי טלויזיה, סדרות וסרטים באנגלית ללא כתוביות או הסתירו אותן - כך תוכלו להגדיל את אוצר המילים שלכם ולשפר את הבנת הנשמע.
  • קראו ספרים ועיתונים באנגלית המתאימים לרמה הנוכחית שלכם. אם נתקלתם במילה שאינכם מכירים בדקו אותה במילון. חפשו באנגלית באינטרנט אחר נושא שמעניין אתכם וקראו עליו. בעזרת כל הצעדים האלה תוכלו להגדיל את אוצר המילים שלכם ולשפר את הבנת הנקרא.
  • כתבו חיבור על נושא שמעניין אתכם ונסו לשלב בו גם מילים חדשות שלמדתם לאחרונה, שתפו עם חברים, בדקו האם הבינו את הקטע ובקשו מהם הערות על אוצר המילים, המבנה והדקדוק. עדיף לקבל הערות כאלה ממורה בבית הספר או מורה פרטי, אבל אם אין לכם גישה לאחד מאלה גם חברים יוכלו לעזור.
  • דברו עם חבריכם רק באנגלית - עשו מזה משחק ונסו לאתגר אחד את השני עם מילים חדשות שתשלבו בשיחה. הדבר מאוד יעזור להבנת הנשמע ולאוצר המילים שלכם ויעזור לכם להתרגל מעט לשפה.

לתרגל לתרגל לתרגל!

תרגלו והרבה. ככל שתתרגלו כך תשפרו את יכולותיכם ותהפכו למיומנים יותר בפתירת השאלות. פתרו מבחני בגרות משנים קודמות והעזרו בספרי הכנה כמו מיקודיות למינהן ספרי אנקורי וכו'. אם אתם מרגישים שזה לא מספיק, שנתקעתם או שאתם לא מתקדמים מספיק מהר, כדאי אפילו לקחת מורה פרטי לאנגלית ולעשות איתו מרתונים לפני הבחינה.

תכנון זמנים

העמידו פנים שהבחינה מתקיימת יום לפני, בנו לעצמכם תכנית למידה מסודרת וודאו שהשארתם מספיק זמן לעשות מבחנים לדוגמא. התרגול באמצעות מבחנים משנים קודמות ומבחנים לדוגמא תורם המון!

מבנה הבחינה

תלוי במספר היחידות שאתם עושים ובטופס שעליו אתם נבחנים, הבחינה מורכבת מאחד או יותר מהחלקים הבאים:

  • הבנת הנקרא (unseen) - שאלונים A,B,C,E ו-G
  • ספרות (יצירות שלמדתם קודם לכן) - שאלונים D ו-F
  • הבנת הנשמע - שאלונים A ו-E
  • כתיבת חיבור - שאלונים B ו-G

לכל חלק יש עקרונות משלו ודרכים אחרות ללמוד עבורו ולהצליח בו.

הבנת הנקרא

בחלק הבנת הנקרא אתם נדרשים לקרוא קטע הנסוב סביב נושא מסוים ולענות על שאלות שונות בנוגע לקטע.

  1. קראו קודם כל את הכותרת (ואת תת הכותרת, במידה וקיימת כזו), וודאו שהבנתם אותה! לאחר מכן, קראו את הפסקה הראשונה - בדר"כ היא משמשת כמבוא. ודאו שאתם מבינים על מה הקטע הולך לדבר ורק אז עברו לשאלות.
  2. קראו טוב טוב כל שאלה! שימו לב למילים מודגשות בה וודאו שהבנתם בדיוק מה רוצים מכם. שימו לב לזמן שבו מדברת השאלה ולניסוח.
  3. השתמשו במילות מפתח מהשאלה כדי לעזור לכם למצוא את התשובה, אבל תמיד וודאו שנתתם את התשובה הנכונה והמדוייקת ביותר. כמו כן, אל תשכחו להקפיד על דקדוק נכון.
  4. אל תדלגו סתם כך לפסקאות רק משום שאתם חושבים שהתשובה נמצאת שם, ודאו שקראתם את כל הקטע וודאו שקראתם לפחות את המשפט הראשון בפסקה מסויימת לפני שקראתם שאלה בנוגע אליה.
  5. תרגלו בבית את השימוש במילון כדי שלא תבזבזו זמן מיותר במבחן.

ספרות

בחלק הספרות הנכם נדרשים לענות על שאלות בנוגע ליצירה שלמדתם במשך השנה. חלק זה מאוד דומה לחלק הבנת הנקרא אבל פה יש לכם את היתרון שלמדתם כבר את היצירה בעבר.

  1. השתמשו בטיפים מהבנת הנקרא, חלק גדול מהם מתאים גם פה.
  2. עברו על סיכומים, שאלות ומבחנים שעשיתם על היצירות הנ"ל במשך השנה. לרשותכם אנו מצרפים כאן קישורים לסיכומים עבור יצירות בספרות ל 4 יחידות ועבור יצירות בספרות ל 5 יחידות.

הבנת הנשמע

בחלק הבנת הנשמע הנכם נדרשים להקשיב לקטע, המשודר בשעה קבועה במהלך הבחינה, ואח"כ לענות על שאלות. הקטע מושמע פעמיים עם הפסקה קצרה באמצע.

  1. נסו לתרגל בבית, הקשיבו לקטע קצר לבחירתכם, וודאו שהבנתם אותו ואז בקשו מחברכם לבחון אתכם עליו.
  2. בבחינה, לפני שמתחיל השידור, עברו על השאלון ופרשו מילים שלא הבנתם.
  3. בשמיעה הראשונה יש להקשיב בלבד כדי לקלוט הכל, ובהפסקה הקצרה בין שתי ההשמעות ניתן לעבור על השאלות במהירות ולשים לב אילו שאלות דורשות תשומת לב מיוחדת בהשמעה החוזרת.

כתיבת חיבור

בחלק כתיבת החיבור הנכם נדרשים לכתוב חיבור על נושא מסויים ובהתאם לפורמט שמתבקש (מכתב רשמי, מאמר וכו').

  1. עברו על המבנה הדרוש עבור כל פורמט חיבור לפני הבחינה וכמובן תרגלו. כתבו על נושא שמעניין אתכם ובקשו מחבר או איש מקצוע לתת לכם הערות.
  2. בבחינה, שימו לב למבנה מסודר של החיבור, לדקדוק נכון ולשימוש נכון במילות קישור (סיבה, תוצאה וכו').
  3. הקפידו לכתוב את החיבור על דף טיוטה, לעבור על החיבור מההתחלה ועד הסוף, לאחר שסיימתם לכתוב אותו, ורק אז להעתיק לדף חדש באופן נקי ומסודר. 

במדריך זה למדנו שהשד לא כל כך נורא - לא צריך להוולד למשפחה דוברת אנגלית כדי לשלוט בשפה. ההצלחה בבגרות באנגלית קרובה ונגישה מתמיד.