בלוג

איך לשנן חומר בהיסטוריה?

אחד המקצועות היותר מורכבים ומאתגרים ללמידה למבחנים לאורכה של השנה ובעיקר כאשר אנו מתכוננים לבחינת המתכונת והבגרות בקיץ הוא היסטוריה. הרי כל אחד מאיתנו יודע שהיסטוריה הוא למעשה אוסף של אירועים אשר התרחשו בעבר בזמן ובמקום ספיציפי. איפה הבעיה? הבעיה מתחילה כאשר לבחינות עלינו לזכור קשת רחבה של אירועים, תאריכים חשובים, להסביר גורמים ארוכי וקצרי טווח של כל אותם אירועים שהתרחשו אי שם במקום שאנו לא מכירים וממש לא זוכרים.

השאלה אותה יש לשאול היא איך אנו יכולים להקל על עצמנו בתהליך הלמידה במקצוע רב מלל כמו היסטוריה, כיצד נשנן חומר בהיסטוריה, נזכור תאריכים, נענה לעניין ובקיצור נבוא מוכנים לבחינת המתכונת והבגרות מבלי לאבד את זה לחלוטין או להתייאש. אז לפני שאתם מחפשים מורה פרטי להיסטוריה, קריאת הפוסט הבא תספק לכם טיפים מעולים שיסייעו לכם לשנן את החומר ולבוא מוכנים!

  1. תלמדו את החומר כמו סיפור - רוב התלמידים מסכמים את החומר בכתה ולומדים מהחומר אותו הם סיכמו במהלך השנה. במקביל, הם גם נעזרים בספרי הלימוד ופשוט קוראים אותם שוב ושוב ושוב לעתים אפילו בלי לנסות את הדברים לעומק שלהם. איפה הבעיה?. אחת הבעיות המוכרות אצל תלמידים, בעיה שגם מעודדת היווצרות של קשיי לימוד וריכוז היא בעיית ה-ש-י-ע-מ-ו-ם. כשאתם קוראים שוב ושוב את הסיכומים שלכם למעשה את קוראים את מה שהמורה אמרה בכתה לאורך כל השנה. אין הכוונה שאין מורים שמעבירים את החומר בצורה מרתקת אלא כי רצף הדברים הנאמרים הופכים לכתיבה ואז לקריאה עלול ליצור שיעמום.

 הטיפ הבא יכול אמנם להיראות לכם סיזיפי אך מדובר בעבודה של יום או יומיים ולאחר שסיימתם, הלמידה תהפוך הרבה יותר קלה. כל קטע שאתם קוראים מהסיכום או מספר הלימוד הפכו לסיפור מהאגדות. הכניסו לסיפור שלכם את הדמויות, תנו להם בעצמכם תכונות, הנפישו אותן והסבירו במילים שלכם מהן הפעולות שכל אותן דמויות עשו כחלק בלתי נפרד מהסיפור הזה. הוסיפו לסיפור שלכם דימויים, היעזרו בסרטונים בהם תצפו ביוטיוב או אפילו קלטות לימודיות ותראו איך הלימוד הופך קל, מעניין ואפילו מרתק.

סיכום רגיל או ספר = עייפות, שיעמום, בלבול.

סיפור או מעשייה משלכם= יצירתיות, עניין, הרפתקה.

  1. ראשי תיבות - אם יש אירועים מסוימים או מושגים שאתם חייבים לזכור בעל פה, ראשי תיבות יצירתיים יכולים לסייע לכם לזכור את מה שאתם צריכים. למשל אם עליכם לזכור גורמים שהשפיעו על בית המקדש כמרכז חיי היהודים בתקופת בית שני והגורמים מתחלקים ל- חברתי, כלכלי, מדיני ותרבותי. שלבו את האותיות בסדר שיהיה לכם הכי נוח לזכור את זה.
  2. פשטו את זה - אל תנסו לשנן מושגים ומילים שקשה לכם להבין מה הם אומרים. אם אתם נתקלים במילה קשה, לא ברורה או אפילו מילה קשה לכם לזכור, החליפו אותה במילה או במשפט אחר.
  3. הכינו שאלות ותשובות - ניסוח של שאלות ותשובות יכול מאוד לעזור לכם לשנן את החומר. לדוגמא אם עליכם לדבר על המעמד של הקהילה היהודית בימי הביניים בערים המוסלמיות נסחו את זה כשאלה: מה היה מעמדה של הקהילה היהודית בערים המוסלמים בתקופת ימי הביניים?.
  4. אתם השחקנים הכי טובים - טיפ לסיכום, הציגו את הדברים אותם למדתם בכל יום בפני ההורים שלכם, האחים הגדולים שלכם או השכנים וכך תדעו לזהות מה אתם יודעים ואפשר להניח בצד ואילו דברים עליכם לחזק ולשנן שוב.

הרשמה מהירה

הצטרפו לאתר כמורים פרטיים והתחילו לקבל פניות מתלמידים עוד היום!


כתובת מייל זו כבר בשימוש. התחברו או בחרו כתובת מייל אחרת

יש לאשר את תנאי השימוש על מנת להירשם