בלוג

איך ללמוד לבחינת הבגרות במתמטיקה?

מתמטיקה דורשת השקעה של זמן ותרגול ולא מעט תלמידים מגיעים למצב של תסכול כי אינם מצליחים להגיע לתוצאות שהם רצו. במדריך זה נראה לכם כיצד ניתן להגיע לתוצאות הטובות ביותר ע"י לימוד מובנה ונכון, ובנוסף כיצד להתכונן לקראת בחינת הבגרות במתמטיקה.

1. חזרו על כל החומר סמוך לזמן הלימוד

כדי שמשהו שמאוחסן בזיכרון לטווח קצר, "יצרב" בזיכרון לטווח ארוך, צריך לחזור עליו ולתרגל אותו. ככל שתחזרו על החומר סמוך לזמן בו למדתם אותו, הסיכוי שתזכרו את הפרטים בצורה שימושית ותצליחו לשמר אותם יעלה. אל תדחו!

2. נהלו את הזמן שלכם

כמו שכתבנו בהתחלה, לימוד ותרגול מתמטיקה לוקחים זמן. במיוחד לקראת הבגרות במתמטיקה, חשוב שננהל את הזמן שלנו נכון, חשוב להקציב זמן לחזרה על החומר, תרגול וביצוע מבחנים משנים קודמות. אם אתם מרגישים שאתם לא עומדים בקצב, אל תכנסו לפאניקה ואל תתביישו לבקש עזרה, במיוחד עזרה מקצועית ממורה פרטי למתמטיקה יכולה לעזור לכם מאוד.

3. אל תנסו לעשות ריבוי משימות

כשאתם לומדים, עשו את זה באוירה "סטרילית" – ללא גירויים כמו מוסיקה, טלוויזיה ורשתות חברתיות. כל הפרעה קוטעת לכם את רצף החשיבה ומאריכה את הזמן הכולל שאתם צריכים להשקיע, פשוט כי לוקח לכם זמן להתרכז מחדש. בני אדם לא באמת מסוגלים לעשות multitasking.

4. הכינו דף נוסחאות מסודר

ברשת ניתן למצוא מגוון של דפי נוסחות למתמטיקה. קיימים נוסחאונים מסודרים ל-3, 4, ו-5 יחידות לימוד. יחד עם זאת לבחינה עצמה מומלץ להגיע עם  דף נוסחאות שהכנתם בעצמכם. עצם ההכנה תעזור לכם להבין את החומר טוב יותר וגם תאפשר לכם לסדר את הנוסחאות בצורה שיותר נוחה לכם.

5. נסו לפתור בעיות בלי החומר שלכם

הבנתם? יופי! נסו לפתור בעיה ולתרגל בלי להסתכל על "מתכון". אם הצלחתם, אתם מתחילים להשיג שליטה בחומר. בתחומים האלה קל מאוד לדעת את מצבכם עוד לפני המבחן. אם לא הצלחתם, כנראה שצריך לחזור אל החומר שלכם או לנסות להתחיל מבעיה פשוטה יותר. בכל מקרה, עדיף תמיד לחזור "צעד אחורה" ולנסות להבין מה פיספסתם.

6. אל תאמרו "את זה אני יודע"

לפעמים אתם מרגישים שמלמדים אתכם משהו שאתם כבר יודעים. זהירות! כשאתם אומרים "את זה אני יודע" (בשיעור או אחריו) אתם נכנסים למצב של חוסר הקשבה והראש "ננעל".  מהר מאוד יגיע משהו שלא הכרתם, נושא חדש או טריק לא מוכר, ואתם תפספסו. כשאתם יודעים משהו, עדיף להקשיב ולהשיג בו שליטה טובה יותר. ככה תהיו מוכנים טוב יותר לשלב הבא.

7. מצאו מישהו לעזור לו

כשאתם מסבירים משהו, אתם תמיד מבינים אותו טוב יותר, יסודי יותר. בעצם כשמישהו מבקש מכם עזרה, הוא עושה לכם טובה, כי אחרי שתעבדו איתו על החומר בטוח שתדעו אותו טוב יותר.

8. עברו על בחינות משנים קודמות ושמרו על פתרונות מסודרים

חומר מסודר ופתרונות ברורים יעזרו לכם גם במהלך הפתרון וגם אח"כ, אם תרצו לעבור עליו שוב או לחזור כמה צעדים לאחור ולהבין איפה טעיתם. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא לפתור את הבגרות של אחת השנים הקודמות וממש לדמות מצב של בחינה אמיתית. בחיפוש קצר בגוגל  תוכלו למצוא גם את השאלון וגם את הפיתרון המלא של הבגרות במתמטיקה של 2013.

9. אל תנסו למפות מתכון לפתרון בראש, לפני שאתם כותבים משהו

כשאתם נגשים לפתור תרגיל או בעיה, רישמו לפניכם קודם כל את הנתונים. אם הבעיה היא הנדסית או שיש לה יצוג מוחשי אחר, גם תרשים יכול לעזור. אח"כ התחילו למפות את המצוי ואת מה שנדרש לגלות והתקדמו שלב אחר שלב. בהרבה מקרים אין טעם לנסות להבין את כל הדרך לפתרון לפני שמתחילים לעבוד, כי הפתרון של הבעיה מתבהר בשלבים.

10. הכינו את עצמכם לבחינה

דאגו לסיים ללמוד עד הערב שלפני יום הבחינה, גם המוח שלכם זקוק למנוחה, אבל לא פחות חשוב מכך, חשוב שתתחילו להוריד את הלחץ לקראת הבחינה ותשנו טוב בלילה שלפניה. ארגנו (או הכינו) את התיק מראש עם כל הדברים שאתם צריכים לבחינה, אל תשכחו אוכל (לא משהו כבד) ושתיה והביאו לעצמכם גם דברים שיעזרו לשמור על הריכוז כמו פירות יבשים וחטיפי אנרגיה. הגיעו לבחינה שעה לפני הזמן, מותר לעבור קצת על משפטים והגדרות אבל לא לפתור תרגילים. בבחינה עצמה התחילו ברפרוף על כל השאלות והתחילו עם מה שנראה לכם יותר ידידותי, אבל שימו לב לשעון, אם הסתבכם עם שאלה אתם לא רוצים שהיא תפיל לכם את כל המבחן.

בהצלחה!